söndag 27 januari 2013

Stickning till liten nyföding

Nu har den lille tittat ut ur magen och presenten kommit fram så då kan det bloggas om den här stickningen.

En kofta och en mössa som jag passade på att sticka när en kompis skulle få en liten. Jag har inga småttingar själv längre och det är ju så kul att sticka bebiskläder så det gäller att passa!

Mönstret till koftan hämtade jag från garnstudion och garnet är precis som anges i mönstret drops alpacka. Lätt mönster men lite segt att sticka när det var förkortade varv hela vägen runt. Bara två sömmar under varje ärm så det var smidigt montering. Och garnet känns lagom varmt och gosigt för en liten nyföding!
Mönstret till mössan är hämtad från Ravelry och heter Aviatrix. Superbra mönster, kul att sticka och sitter bra på. Det här var första gången jag stickade bebisvarianten, men det finns för större barn också och det är lika bra det. Det svåra är att få till dom förkortade varven snyggt, blev lite hål så det få tränas på tills nästa gång mönstret ska stickas. Garnet är samma som till koftan.

Liten prins blev det! Och jag har sett bildbevis, supersöt liten prins!

 

Kofta

Mönster: Drops design Garnstudio

Garn: Drops Alpacka, lime & blågra, ca 150g

Storlek: 1-3 månader

 

Mössa

Mönster: Aviatrix av Justine Turner

Garn: Drops Apacka, blågrå, ca 30g

Storlek: 0-3 månader

 

1 kommentar:

  1. Som mottagare till kofta och mössa säger jag och Lillebror TACK TACK TACK!!!!!

    Mössan är bäst hittills och är så fin på och sitter så bra!

    Koftan är ljuvlig - varm och skön och vackra färger!

    Tusen tack till bästa Lina!

    SvaraRadera